Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
Slim leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Abonneren
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Puzzels
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Neem een abonnement
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Nieuwsbrieven
Onderwerpen
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Al abonnee?
Inloggen
Film
Reportage
Filmfestival Cannes
Nieuwe film van Francis Ford Coppola is geen nieuw meesterwerk
Naar de nieuwe film van Francis Ford Coppola werd in Cannes reikhalzend uitgekeken. Maar Megalopolis is overvol en daardoor soms lastig te volgen.
Filmfestival Cannes
Opening filmfestival van Cannes in het teken van nieuwe Franse #MeToo-onthullingen
In Cannes gaat dinsdagavond de 77ste editie van het prestigieuze filmfestival van start. Politiek en polemiek voeren direct de boventoon, zeker nu de Franse filmindustrie met een nieuwe #MeToo-golf te maken heeft.
Recensie
Komedie
|
●●●
Sitcomsatire ‘Krazy House’ (van de makers van ‘New Kids’) is bedoeld om te schofferen
Als satire op een christelijke moraal schiet ‘Krazy House’, de nieuwe film van de makers van ‘New Kids’ tekort – maar de grove, gewelddadige humor zal zeker een publiek bereiken.
Interview
Amat Escalante, regisseur
|
●●●
Amat Escalante over ‘Lost in the Night’ en zijn land Mexico: ‘Het is moeilijk om het níét over corruptie te hebben’
‘Lost in the Night’ mixt seksuele spanning en moord met het onrecht dat ‘Narcos’-regisseur Amat Escalante in Mexico om zich heen ziet.
Interview
Asmae El Moudir, regisseur
Asmae El Moudir duidt in haar film de broodrellen van Marokko: ‘Mijn generatie zwijgt niet meer’
In ‘The Mother of All Lies’ bouwt filmmaker Asmae El Moudir met haar vader een maquette van de buurt waar in 1981 tijdens de Marokkaanse broodrellen tientallen mensen werden vermoord.
Recensie
Drama
|
●●●
Leven in opvanghuis voor lhbtiq’ers wekt te weinig medeleven, in ‘L’arche de Noé’
Alex dient in de Franse film ‘L’arche de Noé’ zijn taakstraf uit in een opvang voor lhbtiq’ers die het huis uitgezet zijn. Langzaam begint hij mee te leven met de strubbelingen van de jongeren, maar of de kijker hetzelfde gebeurt...
Recensie
Dramadie
|
●●●
In het vervolg op ‘Ventoux’ daalt de testosteronspiegel en moeten de mannen omgaan met de dood
Kinderen uit huis, eega eveneens, carrière in het slop en niemand die nog naar ze luistert. De vier mannen in ‘Laatste ronde’ moeten met veel in het reine komen. Deze keer draait het om anticiperen: op het pensioen en op de dood.
Film
Ook uitgekomen in week 20
Weekoverzicht van nieuwe films in bioscopen en op streamingdiensten.
Analyse
Pulp Fiction wordt 30
Hoe Tarantino’s ‘Pulp Fiction’ de filmgeschiedenis veranderde
Quentin Tarantino’s meest gelauwerde film ‘Pulp Fiction’ is deze maand dertig jaar oud. De invloed van de film in vier hoofdstukken – plus de Amsterdamse connectie.
Recensie
Sciencefiction
|
●●●●
‘Kingdom of the Planet of the Apes’ is een verrassend, ambivalent Mozes-verhaal in beste apenplaneet-traditie
De buzz rond Kingdom of the Planet of the Apes was matig, maar dit achtste deel verrast aangenaam. Het is een ongehaaste avonturenfilm met niet-rechtlijnige boodschap: gaat het toch weer om aap versus mens?
Cannes 2024
Opvallend veel Engelstalige films op Frans filmfestival Cannes
Vandaag begint de 77ste editie van het filmfestival van Cannes. Twaalf potentiële parels in het enorme aanbod. Welke wordt de nieuwe 'Anatomie d’une chute'?
Interview
Radu Jude, regisseur
|
●●●●●
Radu Jude mixt in zijn nieuwe film maatschappijkritiek met klapkauwgom en TikTok
Radu Jude maakt films op het snijvlak van satire en ironie. In ‘Do Not Expect Too Much from the End of the World’ volgt hij een overwerkte productieassistent met een Andrew Tate-parodieaccount door Boekarest.
Recensie
Documentaire
Docu over ‘Bewariërs’ geeft blik op onthutsend gebrek aan empathie voor Joodse slachtoffers na WOII
‘Bewariërs’, een samentrekking van het woord bewaren en Ariër, gaat over personen die in de oorlog bezittingen in bewaring kregen van Joden die onderdoken of gedeporteerd werden, maar deze na de oorlog niet teruggaven.
Interview
Bertrand Bonello
|
regisseur
Bertrand Bonello over zijn filosofische scififilm ‘The Beast’: ‘We koersen af op een ramp, dus grijpt AI in’
Zeer actueel: in Bonello’s ‘The Beast’ speelt AI een bepalende rol. „Iedereen is er nu bang voor.”
Recensie
Arthouse
|
●●●●
Scholier fladdert door Amerikaanse subculturen van antifa tot MAGA, in ‘The Sweet East’
In het rauw-documentair gefilmde ‘The Sweet East’ reist scholier Lilian als een slaperig-verbaasde Alice in Wonderland door losgeslagen subculturen van Amerika.
Film
Ook uitgekomen in week 19
Weekoverzicht van nieuwe films in bioscopen en op streamingdiensten.
Achtergrond
Filmhuizen
Het collectief dat het Nederlandse filmlandschap veranderde
Vijftig jaar geleden werd Het Vrije Circuit opgericht, dat het maken en vertonen van non-commerciële, vaak politieke films wilde stimuleren. Het schudde het ingedutte Nederlandse filmlandschap wakker.
Achtergrond
Liefdesdriehoeken
Hoewel talloze taboes zijn verdwenen, lijken personages die in films kiezen voor een trio hiervoor te worden ‘afgestraft’
‘Challengers’ draait om een driehoeksrelatie in het tennis. Zo’n ménage à trois loopt sinds de vrijgevochten jaren zeventig in de film nog maar zelden goed af. Of verandert er iets?
Recensie
Sportfilm
|
●●●●
‘Challengers’ maakt tennis tot een contactsport voor drie
Tennis is een intieme verhouding, weet Zendaya in ‘Challengers’, een sexy, licht bespottelijke driehoeksverhouding rond het net.
Interview
Jessica Hausner en Mia Wasikowska
|
●●●
Mia Wasikowska over haar hoofdrol in ‘Club Zero’: ‘Juf Novak denkt oprecht dat ze het beste met de kinderen voorheeft’
De gezondheidsklas van juf Novak blijkt in ‘Club Zero’ een anorectische doodscultus te zijn. Regisseur Jessica Hausner: „Tieners zijn heel ernstig, emotioneel en idealistisch. Ze willen de wereld oprecht verbeteren.”
Recensie
Radical
|
●●●
De heroïsche leraar slaat weer toe, ditmaal in Mexico
In het hartverwarmende ‘Radical’ verheft de Mexicaanse docent Sergio zijn klas in de verpauperde, door drugsgeweld geteisterde grensstreek. Hij staat in een lange Hollywoodtraditie.
Het succes van Garfield
Veel mensen zijn een Garfield in het diepst van hun gedachten: cynisch, lui en egoïstisch – dus zijn strips zijn heerlijk herkenbaar
De oranje streepjeskat Garfield is lui, hongerig en egoïstisch. Toch is hij de succesvolste stripkat ter wereld. Hoe kan dat?
Recensie
Romantische komedie
|
●●●
Stadjer Sarah vindt de liefde in Gronings Garnwerd in ‘Bed & Breakfast’
Na drie seizoenen van realitysoap annex datingshow ‘B&B Vol Liefde’ volgt nu een speelfilm gebaseerd op de formule. Stadse Sarah vindt de liefde in Garnwerd.
Recensie
Documentaire
|
●●●
Koppig bokje lijkt zich liever aan de boerin te vergrijpen in contemplatieve boerendocu
In de minimalistische boerendocu ‘A Few Mornings, an Evening’ volgen we het leven op een Tsjechische boerderij. Hoogtepunt is de komst van een bok die de geiten moet dekken. Maar het is een koppig beestje.
Film
Ook uitgekomen in week 18
Weekoverzicht van nieuwe films in bioscopen en op streamingdiensten.
Necrologie
Laurent Cantet (1961-2024), filmregisseur
Laurent Cantet: bevlogen voorman van het nieuwe Franse sociaal-realisme
De Franse regisseur Laurent Cantet verwerkte zijn interesse in ongelijke machtsstructuren en de fnuikende werking van het neoliberalisme in zijn speelfilms, waaronder ‘Entre les murs’.
Interview
Mascha Halberstad
|
regisseur
Mascha Halberstad: ‘Pas als ik zelf moet lachen, zit het goed’
De familiefilms van de Nederlandse animatieregisseur Mascha Halberstad worden vertoond over de hele wereld. Wat is haar geheim?
Recensie
Animatiefilms
|
●●●●
&
●●●●
&
●●●
Veel grappige en fraaie animaties in de meivakantie
‘Vos en Haas redden het bos’ verstopt volwassen grapjes tussen een liefdevol geschetste vriendschap, ‘Het Muizenhuis – Sam & Julia in de bioscoop’ is voor de allerkleinsten, ‘Vlindervrienden en het grote avontuur’ gaat iets te standaard over volwassen worden en acceptatie.
Recensie
Drama
|
●●●●
‘Terrestrial Verses’ zet met scènes over bureaucratie en onrechtvaardigheid de Iraanse censuur te kijk
Een gesprek met een filmcensor staat centraal in het Iraanse ‘Terrestrial Verses’. Een van de regisseurs van de film maakte dit in het echt mee.
Meer Film...